duminică, 7 mai 2017

Veşti din China: În luminile rampei

(traducere din limba franceză, articole publicate de ziarişti francofoni acreditaţi în China. Articol apărut în 05 mai 2017 )


- În mai 1987, un incendiu monstruos răvăşea munţii Daxing'anling ( Heilongjiang) la 1500 km de Pekin, în pădurea siberiană împărţită cu Uniunea Sovietică. Prăpădul datorat neatenţiei unui angajat, a durat o lună şi a a avut ca rezultat 221 de morţi, 266 răniţi şi 51.000 de persoane rămase fără adăpost. Au fost aruncaţi în foc 15.000 de pompieri şi soldaţi cu mijloace improvizate, inclusiv găleţi şi mături de sorg pentru bătut tăciuni. Trei oraşe ( Xilinji, Mohe şi Tuqiang) , două gări şi 650.000 de hectare de pădure au fost transformate în cenuşă. A fost o luptă eroică, dar victoria s- a lăsat aşteptată, dat fiind echipamentul precar.
     În 2 mai 2017, s- a trăit un remake al acestui dezastru, pe acelaşi munte ( spre Mongolia Interioară, pădurea Bilahe Beidahe) . Sub un vânt puternic şi la temperaturi ridicate pentru acest anotimp, incendiul s- a propagat pe două fronturi unde flăcările trosneau pe o rază de 7 km la fiecare. Însă de data aceasta, prăpădul a fost stăpânit cu o viteză excepţională: 9.000 de pompieri au fost duşi cu elicoptere pentru transport de trupe, camioane şi vehicule amfibii. Echipamentele cuprindeau, în afară de 12 avioane Canadair, extinctoare pneumatice şi chimice precum şi pompe de foc. Cu aceste mijloace de şoc, n- au trebuit decât 48 de ore pentru a pune capăt prăpădului. Au fost distruse numai 10.000 de ha, n- a fost pierdută nici o viaţă. Din acest unghi, al luptei cu focul, China tocmai a demonstrat într- un mod uimitor progresele realizate în 30 de ani.

- În 5 mai primul avion chinezesc de pasageri de mari dimensiuni, cu fuselaj larg, C919, al grupului naţional Comac, a făcut zborul său inaugural. Prin aceasta, a intrat în în cursă cu Boeing şi Airbus pentru supremaţia pe piaţă, împrejurare prin care se contestă giganţilor aeronauticii împărţirea lumii aerului şi declanşează recucerirea propriei pieţe - cu 7.000 da aparate ce se vor comanda în următorii 20 de ani. În structura C919, echipamentul american ia partea leului prin furnizarea sistemelor electronice de bord ( Rockwel Collins) , componente de fuselaj ( Arconic) , roţile, generatorul, înregistratorul. Dar nici Franţa nu are nişte resturi, pentru că: Safran împarte cu General Electric reactorul Leap, Zodiac furnizează unele dintre scaune, tobogane şi toalete, Michelin pneurile şi Ratier Figeac instrumentele de zbor. Din punct de  vedere al echipamentelor, C919 are echipamente de vârf, care permit o economie de zgomot şi poluare de 50% precum şi de 15%  la carburant. Dar în privinţa nacelei este un aparat învechit deja chiar înainte de a zbura, inspirat fiind din A320, care are 30 de ani. Pentru moment, Comac are 570 de comenzi ferme ( piaţa captivă a transportatorilor şi agenţilor de leasing chinezi) . Dar este începutul: cu ARJ21, şi mai depăşit, şi viitorul C929, avion de pasageri de foarte mari dimensiuni în curs de proiectare împreună cu United Aircraft Corp. ( UAC) , companie rusească, China aeronautică îşi învaţă meseria şi- şi alcătuieşte propriul catalog. După Stout şi conform Si Jingzhe al Sinolink securities, Boeing are 100 de ani de experienţă, iar Airbus 40 - trebuie să lăsăm timpul să- şi spună cuvântul.

- Altă amintire veche: la întâi mai 1983, Phenianul îl sărbătorea pe Li Peng, primul- ministru chinez venit să celebreze prietenia de nezdruncinat dintre cele două naţiuni legate în apărarea socialismului prin războiul din Coreea. Pekinul la vremea aceea hrănea şi îmbrăca Ţara dimineţilor liniştite, cu câte un costum pe an per locuitor. Vremurile acelea sunt demult apuse! Astăzi, China, mai aproape ca niciodată de Statele Unite, a blocat ( fără a o spune) livrările sale de petrol către regimul Kim Jong- un. Drept reacţie imediată, în staţiile de service, cozile sunt tot mai mari - preţul a urcat cu 83%. Prin presă interpusă, Kim dă Chinei replica, reproşând Chinei că- şi uită " protejatul" şi că " dansează după cum cântă Statele Unite" . El o avertizează şi asupra " unor grave consecinţe dacă va continua" . Până unde va ajunge tensiunea? China, furioasă să vadă cum Coreea de Nord " muşcă mâna care o hrăneşte" , păstrează tăcerea. Există rumori care pretind că Pekinul şi- ar fi avertizat resortisanţii să părăsească teritoriul Coreei. Un purtător de cuvânt chinez însă dezminte. Dar situaţia se degradează pe zi ce trece. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentaţi AICI

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.